Žite zdravo. Ako znížiť zbytočný tuk v strave?

Ak ste na ceste za vysnívanou postavou alebo zdravším životom, tuky by ste nemali zo stravy vylúčiť úplne. Nadmerná konzumácia tučných jedál je síce všeobecne spájaná s nadváhou a ochoreniami srdca, no v optimálnom množstve je tuk pre telo nevyhnutný. Obmedzte množstvo tukov v strave tak, aby telo nepocítilo deficit živín a ručička na váhe išla smerom dolu.

Prečo potrebujeme tuk?

Úlohou tuku nie je iba vylepšenie chuti jedál ale hrá zásadnú úlohu pri správnej funkcii tela. V tuku sa rozpúšťajú niektoré vitamíny, tvoria hormóny, slúži ako ochrana vnútorných orgánov a regulátor telesnej teploty. Aby všetko fungovalo ako má, potrebujeme 1 g tuku na kilogram telesnej hmotnosti. A tu máme kameň úrazu. Málokto si totiž uvedomuje koľko tukov obsahuje taký vysmážaný rezeň, či burger z fasfoodu. Telo nadmerný tuk nevylúči ale uloží „na horšie časy“. Povedzme si úprimne, šanca že nastanú je mizivá. A tak sa pekne obaľujeme tukovou vrstvou, ktorej sa nie a nie zbaviť.

Znížte príjem tuku jednoducho a efektívne

Ubrať na dávke tukov neznamená, že budete mať fádny jedálniček. Niekedy stačí pár jednoduchých zmien.

Varte doma

Objednať si donášku jedla alebo zájsť do reštaurácie je pohodlné a šetrí čas, no neviete čo vlastne jete. V takomto type jedál sa zvyčajne ukrýva zbytočne veľké množstvo tuku. Chutný obed a večeru si uvaríte aj doma z čerstvých surovín a menšou dávkou oleja.

Používajte zdravé oleje

Kedysi sa varilo na bravčovej masti a rastlinnom oleji, lebo ľudia nič iné nemali. Dnes si ale môžete vyberať z ponuky zdravých a kvalitných olejov.
Olivový olej znižuje cholesterol v krvi a predchádza vzniku srdcovo – cievnych ochorení. Existuje viacero druhov olivového oleja, určených do studenej aj teplej kuchyne.
Kokosový olej je dobrý na varenie pri vysokých teplotách a avokádový olej je zasa skvelý do šalátov a nátierok. Tieto oleje obsahujú množstvo mononenasýtených mastných kyselín a majú úžasné účinky na zdravie aj krásu.

Pečte bez masla

Maslo je takmer v každom recepte na koláč a pečivo. Sladké, či slané dobroty sú však dobré aj bez neho. Stačí použiť vhodné náhrady. Napríklad zrelé avokádo,  jablkové a tekvicové pyré, roztlačený banán alebo grécky jogurt.

Vymeňte panvicu

Eliminovať množstvo tuku sa dá aj použitím vhodného riadu. Keramické, kameninové alebo teflonové panvice a hrnce majú nepriľnavý povrch a tým pádom spotrebujete menej tuku pri varení.

Jogurt namiesto majonézy

Majonéza je v podstate zmes oleja a vajec. Zemiakový šalát si možno bez tejto kalorickej bomby  predstaviť neviete, no skúste ju nahradiť bielym jogurtom. Odľahčený variant vás prekvapí. Chuť takmer rovnaká, no bez zbytočného tuku.

Vysajte prebytočný tuk

Jednoduchý a pritom efektívny trik s papierovým obrúskom ušetrí množstvo kalórií. Položte vysmážaný rezeň, či hrianku na obrúsok a ten vysaje prebytočnú mastnotu. Jedlo bude ľahšie a chuť zostane rovnaká.

Článok zverejnený v kategórií Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *