Voda

Pitie vody – koľko jej potrebujete a aké výhody prináša?

Ľudské telo je z väčšiny veľkej časti vodou. Preto nie je prekvapením, že ak nezabezpečíte dostatočný príjem tekutín, organizmus nebude fungovať správne. V lete je pomerne jednoduché zanedbať pitie vody. Je teplo, veľa sa potíte, venujete sa rôznym vonkajším aktivitám, častokrát aj pri vode, kde sa na pitný režim zabúda najjednoduchšie. Telo sa vám síce bude snažiť postupne naznačiť, že je čas na pitie, ale tie vážnejšie signály väčšinou prichádzajú náhle a nečakane.

Príznaky dehydratácie

Nasledujúci odstavec si pokojne prečítajte aj dvakrát, lebo keď budete vedieť aké sú príznaky dehydratácie, ušetríte tak veľa zbytočných zdravotných komplikácií sebe, ale aj ľuďom vo vašom okolí.

Hlavným symptómom dehydratácie je, prirodzene, pocit smädu. Na ten sa ale nedá vždy spoliehať, lebo napríklad keď sa kúpete a ste vo vode, je jednoduché naňho zabudnúť. Veľmi spoľahlivým náznakom, že vaše telo nemá dosť vody, je tmavý moč. Svetlo-žltá farba je v tomto prípade vašim cieľom – všetko iné naznačuje problém. Moč sa všeobecne považuje za najlepší spôsob sledovania pitného režimu. Medzi príznaky vážnejšej dehydratácie patrí únava, malátnosť, svalová slabosť, točenie hlavy, v krajnom prípade až strata vedomia.

Najlepší nápoj – voda

Veľa ľudí v dnešnej dobe pije sladké nápoje, lebo im jednoducho viac chutia. Určite je lepšie piť menej zdravé veci ako nepiť vôbec, ale ak chcete potešiť svoj organizmus, zvyknite si piť čistú vodu. Okrem toho, že voda je dostupná takmer všade a je najlacnejšou voľbou, pocítite aj jej benefity z hľadiska zdravia. Pitím čistej vody sa vyhnete umelým sladidlám, farbivám a nezdravému množstvu cukru. Ak vám naozaj vadí, že voda nemá chuť, výborným riešením sú aj čaje alebo pár kvapiek citrónovej šťavy.

Naše najpredávanejšie!

Koľko vody treba vypiť?

Odpoveď na túto otázku závisí od rôznych faktorov – vek, pohlavie, zdravotný stav, hmotnosť, aktivita počas dňa, ale aj počasie. Všeobecne sa odporúča vypiť aspoň 1,5-2 litre vody denne na doplnenie bežných strát tekutín. Najlepšie je piť po menších množstvách a častejšie, aby malo telo dostatok vody počas celého dňa. Ak športujete alebo sa venujete fyzicky namáhavej práci, treba príjem tekutín zvýšiť. Aj chorí ľudia, hlavne pri hnačkách a zvracaní, strácajú oveľa viac vody ako zdraví. Pri strate väčšieho množstva tekutín sa odporúča na rehydratáciu použiť iontový nápoj pre športovcov. Tie totižto obsahujú aj rôzne minerály, vitamíny a iné živiny.

Dokáže sa človek „prepiť“ vody?

Zo samotnej vody sa človek neotrávi aj pri vypití nadmerného množstva. Ak ale pijete zbytočne veľa, môže to priniesť zdravotné problémy. Človek so zdravými obličkami si nadbytočné tekutiny bude regulovať tým, že bude častejšie chodiť na záchod. Práve tam ale nastáva problém. V moči z tela neodchádza iba voda, ale aj dôležité minerály. Najčastejšie pri nadmernom močení dochádza k hyponatrémii – nedostatku sodíku. Aby ste sa tomu vyhli, opäť je najlepšie riadiť sa farbou moču. Keď už nemá žiadnu farbu, pili ste moc veľa a zbytočne strácate dôležité látky. Ako je spomínané v úvode článku, svetlo-žltá farba je vašim cieľom.

Počas letných mesiacov urobíte najlepšie, keď si kúpite jednu fľašu, napríklad 0,75 litrovú a budete ju stále nosiť so sebou. Vďaka tomu máte menšiu šancu zabudnúť na pitný režim a tiež sa vám bude ľahšie sledovať množstvo vypitej vody. Dáte si záväzok vypiť tri fľaše denne a keď to splníte, máte istotu že váš organizmus je správne hydratovaný.

 

Zdroje

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/how-much-water-should-i-drink-day

Článok zverejnený v kategórií Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *