Syndróm dráždivého čreva – Prečo vás váš žalúdok nenávidí?

Syndróm dráždivého čreva

Prečo vás váš žalúdok nenávidí?

Sú jedlá, ktoré jedávate aj napriek tomu, že vám nerobia dobre? Priveľa syra, príliš pálive jedlá, cestovinový šalát? Možno práve vás trápi syndróm dráždivého čreva (IBS), ktorý spôsobuje preháňanie, kŕče, nafukovanie. Podľa štúdie Americkej univerzity Gastroenteorológie sú ženy ohrozené dva krát viac než muži.

Čo spôsobuje IBS? V skutočnosti to nikto netuší pretože počas skúmania tráviaceho traktu u ľudí so syndrómom dráždivého čreva, všetko vyzeralo normálne. Väčšina problémov s tráviacim traktom sa spája so stresom a preto ľudia žijúci rušným životom sú vo vážnom ohrození. Dnešný spôsob života má na ľudí obrovské nároky a preto počet chorých narastá.

 

Tu je 6 dôvodov, ktorých môže zhoršiť syndróm dráždivého čreva:

 

1. Priveľa chleba alebo cestovín

Niektorý možno obviňujete lepok, no to nie je až taký problém. Doktor Daniel Motola dokázal, že sú to práve fruktány čo spôsobujú podráždenie u ľudí trpiacich syndrómom dráždivého čreva. Štúdia zistila u ľudí, ktorý si mysleli, že trpia intoleranciou lepku nie je problémom lepok ale fruktány. To znamená, že naše telo nie je veľmi stavané na trávenie fruktánov, ktoré hneď ako dorazia do veľkého čreva spôsobujú nadúvanie, kŕče a môžu spôsobovať hnačky.

Ak máte syndróm dráždivého čreva mali by ste zvážiť príjem produktov obsahujúcich fruktány ako napríklad: Chlieb, cestoviny, cibuľa, brokolica, cesnak pistácie.

2. Alkohol

Cukry obsiahnuté v alkohole sú ako “jedlo” pre baktérie vo vašom tráviacom trakte. Ak ich nakŕmite dochádza k fermentácii a to spôsobuje nafukovanie a nepríjemné krútenie v bruchu. Alkohol nielenže pomáha zlým baktériám vo vašom bruchu, ale dokonca zabíja tie dobré.

Kľúčom je zdržanlivosť – zapamätajte si koľko alkoholu ste vypili predtým než vám začalo byť nepríjemne na bruchu alebo skúste obmedziť alkohol na minimum a výsledky sa dostavia.

Odporúčané: 7 živín potrebných pre zdravú pleť a vlasy

3. Nedostatok vitamínu D

Najnovšia štúdia preukázala, že nedostatok vitamínu D môže spôsobiť problémy vo vašom tráviacom systéme ako aj problémy s imunitou. Táto štúdia vysvetľuje, že u ľudí trpiacich syndrómom dráždivého čreva bolo po zvýšení dávok vitamínu D značne zlepšenie.

people-3218556_640

4. Nedostatok spánku

Žurnál klinickej medicíny preukázal, že ženy trpiace syndrómom dráždivého čreva, ktoré trpia aj nedostatkom spánku majú problémy spojené s tráviacim traktom. Hocijaké narušenie cirkadiálného rytmu ovplyvňuje mikróby vo vašom čreve.

Je odporúčané chodiť spávať a vstávať v rovnaký čas, používať spálňu iba na spánok a vypínať si na noc mobil.

feet-932346_640

5. Málo pohybu 

Ľudia s aktívnejším spôsobom života zvládajú symptómy dráždivého čreva lepšie ako tí ktorý nešportujú. Cvičenie odburáva stres no podľa štúdii napomáha aj vášmu tráviacemu systému. Upravuje pohyby vo vašich črevách a dokáže spomaliť hnačky.

Odporúčame vám cvičiť 3x do týždna po dobu 20 až 60 minút. Jóga, beh alebo bicyklovanie sú skvelé voľby pre zlepšenie vášho stavu.

stress-2902537_640

6. Stres

Stres je hlavný spúšťač problémov týkajúcich sa tráviaceho systému. Tlak môže spôsobiť kŕče v bruchu a to môže spustiť váš syndróm dráždivého čreva. Veľká časť tráviaceho traktu sa skladá zo sérotonínu a práve ten sa predpisuje ako liek na depresie a pocity úzkosti. Ak sa ľahko vyľakáte alebo vystresujete mali by ste si pohovoriť o tomto probléme s vašim doktorom alebo terapeutom

Článok zverejnený v kategórií Zdravie

One thought on “Syndróm dráždivého čreva – Prečo vás váš žalúdok nenávidí?

  1. Pingback: Prečo "Jedz len ak máš hlad" je zlá rada?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *