Šport a vitamíny alebo aby šport nebolel

VÝNIMOČNÝ KOLAGÉN

Naše telo je najinteligentnejší, dômyselný a samoregulačný mechanizmus. Na správne fungovanie potrebuje základné makronutrienty, ktorými sú:

  • bielkoviny,

  • sacharidy,

  • tuky.

Nevyhnutnosťou pre zdravý organizmus sú aj mikronutrienty, čiže vitamíny.

Vitamíny si ľudské telo nedokáže vytvoriť samo, a tak ich musí prijímať z vonku. Buď vo forme stravy alebo doplnkov výživy. Aj napriek tomu, že sú vitamíny potrebné len v nepatrnom množstve, ich nedostatok môže mať pre organizmus vážne a nezvratné dôsledky. Hlavne, ak ide o aktívnych ľudí a športovcov, ktorí majú zvýšený energetický výdaj.

Počas cvičenia je organizmus zaťažený v oveľa väčšej miere ako v bežnom stave pokoja. Tým sa zvyšuje počet biochemických procesov, pri ktorých hrajú dôležitú úlohu práve vitamíny. Ďalšími významnými úlohami vitamínov sú oprava a syntéza svalového tkaniva pri zotavovaní pri cvičení respektíve regenerácii.

Najdôležitejšími vitamíny pre športovca sú antioxidanty, vitamíny skupiny B a betakarotén, vitamín C, vitamín D a vitamín E.

Vitamíny skupiny B

B vitamíny sú prítomné pri premene bielkovín a sacharidov na energiu. Pomáhajú tiež pri bunkovej obnove, ktorá je nevyhnutnou súčasťou pri regenerácii svalov.

Odporúčané denné dávky vitamínov skupiny B (B1 – tiamín, B2 – riboflavín, B3 – niacín, B5 – kyselina pantoténová,B6 – pyridoxín, B7 – biotín, B9 – kyselina listová, B12 – kobalamín) nájdete na etikete našich vitamínových doplnkov.

Vitamín C

Vitamín C alebo aj kyselina askorbová je rozpustná vo vode a nachádza sa v mnohých potravinách. Pôsobí ako antioxidant, čiže chráni bunky pred poškodením, ktoré môžu spôsobiť voľné radikály. Je potrebný pre lepšie hojenie rán, vstrebávanie železa z potravy, ktoré majú rastlinný pôvod, a najmä na podporu imunitného systému.

Vitamín D

Vitamín D je nevyhnutný pre hospodárenie tela s vápnikom a fosforom. Vitamín D tiež upravuje rovnováhu homeostázy nervového systému a kostrového svalstva. Jeho zdrojom sú potraviny ako ryby, vajcia, pečienka a mlieko. Za bežných okolností sa tvorí v koži pôsobením slnečného žiarenia.

Jeho prítomnosť v tele je veľmi individuálna, všeobecné odporúčania sa zhodujú s odporúčaniami uvedenými na etikete našich vitamínov.

Vitamín E

Vitamín E je tiež antioxidantom, ktorý hrá dôležitú úlohu pri ochrane bunkovej membrány pred oxidačným poškodením. Okrem toho tiež pozitívne pôsobí pri znižovaní zápalu a bolesti svalov v priebehu zotavovania po náročnom cvičení.

Ak športovci podcenia význam vitamínov, dôsledkom môže byť znížená výkonnosť pri záťaži s vysokou intenzitou a nedostatočný nárast svalovej hmoty.

Článok zverejnený v kategórií Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *