5 tipov pre udržiavanie zdravých zubov

Všetci dobre vieme, že keď sa zub raz pokazí, už sa nezahojí alebo nedorastie nový. Preto je veľmi dôležité venovať pozornosť pravidelnej starostlivosti o chrup. V tomto článku nájdete 5 tipov, ktoré vám pomôžu udržať vaše zuby zdravé a pekné.

Nechoďte spať s neumytými zubami

Únava niekedy príde tak náhle, že sa vám ani na tie 3 minúty už nechce vstať z postele. Avšak práve večerné umývanie je pre zdravie zubov veľmi dôležité. Celý deň sa na povrchu skloviny tvorí povlak z jedla a pitia, ktoré prejde ústami. V noci sa spomalí tvorba slín a nič nežujete, čo je výborná príležitosť pre činnosť škodlivých baktérií. Ak sa teda chcete vyhnúť kazom, večerné umývanie (a ani ranné) rozhodne nevynechávajte.

Nezabúdajte na medzizubné priestory

Práve tam sa štetiny bežnej kefky nedostanú. Preto si tieto priestory vyžadujú špeciálnu pozornosť – či niťou alebo špeciálnou kefkou je na vás. Medzizubné priestory stačí čistiť raz denne. Keďže v noci sa v nich nemá čo zachytiť, je ideálne sa im venovať po večernom umytí zubov.

Vyskúšajte ústnu vodu

Z reklám sa o účinkoch ústnych vôd dozvedáme každý deň. Aj tak im ale veľa ľudí nedôveruje a teda ich nepoužíva. Z hľadiska orálnej hygieny je ale ústna voda odporúčanou pomôckou. Dokáže vyčistiť aj miesta, na ktoré sa kefka nedostane, napomáha pri udržiavaní rovnovážneho stavu v ústnej dutine a dodáva zubom dôležité minerály. Možno budete musieť vyskúšať rôzne značky kým nájdete tú pravú pre vás, ale z dlhodobého hľadiska sa to oplatí.

Vyhýbajte sa presladeným a kyslým potravinám

Cukor je výbornou potravou pre baktérie, ktoré žijú na povrchu zubov. Ak pravidelne pijete nápoje a jete jedlá, ktoré obsahujú veľa cukru, dávate baktériám šancu premieňať cukor na kyseliny leptajúce sklovinu. Následkom sú zubné kazy, ktoré musí riešiť zubár.

Jedzte chrumkavé ovocie a zeleninu

V dnešnej dobe, kedy sa v každom obchode dajú kúpiť rozvarené, kašovité polotovary, je veľmi dôležité zaradiť do stravy aj tvrdšie potraviny. Výbornou voľbou sú druhy ovocia a zeleniny, ktoré pri žutí chrumkajú – mrkva, jablká, reďkovky, hrušky, kaleráb… Zubný povlak sa vďaka nim bude čistiť aj v priebehu dňa.

Okrem týchto tipov je veľmi dôležité aj dodržiavanie pravidelných návštev u zubára. Minimálne dvakrát do roka by ste k nemu mali zavítať na zubnú hygienu, ale v prípade problémov si pokojne dohodnite aj častejšie návštevy. Vaše zuby sa vám za to v budúcnosti odvďačia správnou funkciou a pekným vzhľadom.

Zdroje

https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/best-practices-for-healthy-teeth#10.-Limit-sugary-and-acidic-foods

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324708

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *